KLUBBEN / ÅRSMELDINGER / ÅRSMELDING 2018-2019

Styrets Årsmelding
Rotary året 2018 – 2019

Styrets sammensetning:

Styret har i dette året bestått av:
President:                                Nils Terje Tangnes
Past President:                         Kari Reinsvollsveen
Innkomne president:                 Kirsten Berg Schjerven

Sekretær:                                 Steinar Wormdal
Kasserer:                                  Elisabeth Hveem Enger

Komiteledere:

Arrangementer/medlemsutvikling: Halldor Kvale-Skattebo Møteprogram/kommunikasjon/opplæring: Per Joar Mediås                                       Internasjonale prosjekter/Rotary foundation: Åshild Lundgaard                      Samfunnsprosjekter: Henning Lindseth Åmot                                                                                   New Generation: Wenche Aamodt Furuseth

Møtelokaler:

Klubben har en langsiktig avtale med Frivilligsentralen i Vestre Toten om leie av lokaler for våre ukentlige møter, fram til 1. november 2023. Etter 1. januar 2019 forlenges leien automatisk 1 år av gangen dersom den ikke sies opp av en av partene med 3 måneders varsel.
Lokalene fungerer godt til vårt formål.

Møtevirksomhet:

Det er avholdt til sammen 47 klubbmøter i året 2018/19.

35   møter/kameratskapsaftener i klubbens lokaler Frivilligsentralen og 4 terrassemøter

Intercity møter i samarbeid med Hunn-Gjøvik Rotaryklubb og Land Rotaryklubb:

o   Guvernør besøk Samarbeid med H-G RK

o   Nye Hunton, Gjøvik, Samarbeid med H-G RK

o   Gjøvik/Toten og Stor-Oslo, Raufoss RK

o    «Å velge livet», Pål Andre Grinderud, Land RK

o   Jul på Prøysenhuset, invitasjon av Moelven RK

Samarbeidsprosjekt:

o   Gaveoverlevering kr 25.000, - til «Treffpunkt møteplass for barn og unge, Gjøvik». Et samarbeid med Gjøvik-, Gjøvik/Hunn- og Østre Toten Rotaryklubber. Vi fikk fin omtale i Gjøvik- og Totenblad

Klubbens bedriftsbesøk:

o   Profilhuset, Kolbu

o   Steertec, Raufoss

Sosialt:

o   Ost og vinaften i vårt møtelokale.

o   Juleavslutning. Rakfisk med tilbehør arrangert i vårt møtelokale.

o   Sommeravslutning i vårt møtelokale.

Det har vært 5 møtefrie uker:                                                                                                                  3 dager sommeren, 2 dager jula/nyttår 2018, 1 dag Påskeuka 2019.

Frammøteprosenten året sett under ett har vært 52,63% (58,2 % forrige år).

Det er avholdt 11 styremøter med 50 saker, inkludert Eventuelt.

Klubbens 50-årsjubileum:

o   Det ble startet et omfattende arbeidet med utforming av 50-årsberetning for klubbens feiring i desember 2019.                                                                                Anne Elisabet Bye Nielsen og Jacob Skogan arbeider med oppgaven.

Representasjon.

Frivilligsentralen
Klubben er medlem i Frivilligsentralen i Vestre Toten.

Radio Toten.
Klubben er fortsatt medeiere i Radio Toten.
Dette Rotary-året har medlemmene blitt minnet om Rotarymøte og tema for kvelden på plakattavlen i Radio Toten. Klubben ser på dette som profilering av klubben.

Distrikt 2305
Åshild Lundgaard har vært medlem av distriktets The Rotary Foundation–komite.
Kjetil Dalheim er kasserer for distriktet.

Distriktskonferansen
Distriktskonferansen ble avholdt på Scandic Seilet Hotell, Molde 21. – 23. september.                                               Fra klubben møtte: President Nils Terje Tangnes, medlem av distriktets TRF komité Åshild Lundgaard, Distrikts kasserer Kjetil Dalheim og Jan Ørnulf Bark.

Tema for årets konferanse: GAGNE ANDRE

Med dette tema ble det gitt mulighet for å og drøfte arbeidet i Rotary i en global sammenheng i vår samtid, basert på lokale krefter og ressurser. Distriktskonferansen ble en god møteplass for å utvikle kameratskap og godt arbeid i klubbene, hvor vi delte gode ideer og lot oss inspirere av hverandre.

Også i år deltok vi på vennskapets hus. Åshild Lundgaard og Jan Ørnulf Bark presenterte vårt samarbeids prosjekt fra Dala Rieko Water and sanitation.

Workshop kveldskurs, klubbens nettsider og Face book på Lillehammer 24. oktober 2019.                               Jan Ørnulf Bark, Åshild Lundgaard, Halldor Skattebo Kvale og Nils Terje Tangnes deltok.

PETS – President Elect Training Seminar, Dombås
Påtroppende president Kirsten Berg Schjerven deltok16.-17. mars 2019.

Styreseminar

Styreseminar for klubbene i Hedmark og Oppland ble avholdt på Scandic Elgstua, Elverum 27. april 2019. Kirsten Berg Schjerven, Jacob Skogan, Halldor Kvale Skattebo, Åshild Lundgaard deltok.

Presidentforum:
Presidentforum ble avholdt 19. januar hos Gunnar Roger Sandvik AG Oppland Øst. Kirsten Berg Schjerven og Nils Terje Tangnes deltok.

Medlemsutvikling:

Ved årets begynnelse var det 30 medlemmer og ved årets slutt 29 medlemmer. Ett medlem har flyttet i perioden og et medlem meldte seg ut. Det ble gjort et forsøk på å tiltrekke oss nye medlemmer under Frivilligdagen 2018. Interesserte kunne skrive seg opp på en Informasjonsbrosjyre om Rotary som vi hadde laget. Det kom inn en del navn, som sendte ut invitasjon til. Det kom bare to personer til en godt forberedt informasjonskveld vi hadde laget i anledningen. Ingen av disse meldte seg inn i klubben.

Internasjonale prosjekter/Rotary   v/CRFO Åshild Lundgaard

GLOBAL GRANT

Se Årsmeldingene 2016/2017 og 2017/2018 for fyldige beskrivelser av klubbens to Global Grant prosjekter

2015-2016: «Dala Rieko Water & Sanitation in Schools» - vanntanker og Ecosan-toalett

2017-2018: «Dala Rieko WASH in Schools» - vanntanker, Ecosan-toalett og opplæring i hygiene

Til sammen investert ca. NOK 700.000, hvorav Raufoss Rotaryklubb har bidratt med ca. NOK 25.000. Fire andre Rotaryklubber har bidratt med tilsvarende hver.

De to Global Grant prosjektene har gitt til sammen ca. 3000 skolebarn, samt en stor lokalbefolkning i området der de 5 barneskolene er lokalisert, et bedre liv.  Tilgang til rent vann, samt bedre hygieniske forhold er avgjørende for en brukbar helsetilstand.   Rektorene kan melde om store målbare forbedring i læring og dermed også karakterer.  Årsaken er selvsagt at det er mindre fravær på grunn av sykdom og at oppmerksomheten rundt læring er langt bedre ettersom kroppen får tilført væske i løpet av dagen.

Hygieneforholdene med hensyn til toalettbesøk, håndvask og generell opplæring i hygiene blir fokusert.  To lærere og to elever ved hver skole har fått spesialopplæring og har et dedikert ansvar for å videreføre dette til barna.

En dedikert gruppe i befolkningen – Rotary Community Corps (RCC) – er ansvarlig for at drift og vedlikehold av anleggene skal ivaretas.

I januar i år var en gruppe på 4 personer, derav 2 fra vår klubb, på besøk på Dala Rieko. En befaring rundt på skolene viste at det var en del feil og mangler, til dels pga. dårlig håndverk og materiell. Dette er blitt tatt tak i og rettet opp.  Til dette fikk vi District Grant midler.

Det jobbes nå med å få til et 3.prosjekt i tilgrensende område. Samarbeidet med Maseno RC er avsluttet pga. interne stridigheter i klubben.  En ny klubb, Bondo RC, har sagt seg villig og i stand til å være «host partner».

Innbetaling til TRF

Rotaryåret 2018-19 er det innbetalt USD 2206 til Rotary Foundations Annual Fund. En stor del av medlemmene har fast trekk pr. måned og det ser ut til å fungere bra.   Dette utgjør USD 76 pr. medlem.  Rotary’s mål er USD 100 pr. capita på verdensbasis.

PHF – Paul Harris Fellow – en del av Rotary Foundation

Dette året har klubben delt ut 1 PHF. Det skjedde i sommermøtet, der Jacob Skogan fikk sin vel fortjente Paul Harris Fellow Recognition.  Jacob ble medlem i Raufoss Rotaryklubb i 1971 og har gjort en stor innsats for klubben.

Kjetil Dalheim ble tildelt PHF med safir på Distriktskonferansen 2018 for sin innsats som Distriktskasserer. Han har vært medlem av klubben siden 1984 og har tidligere blitt tildelt PHF for sin innsats for Raufoss Rotaryklubb.

Møteprogram:

Komitéen har hatt et fellesmøte hvor ideer og planer ble lagt. Videre har det vært møter og samtaler underveis for å få best mulig kontakt med aktuelle foredragsholdere. Klubb-medlemmer har også bidratt med ideer til program. Ikke alle forslag har vært gjennomførbare, men noe av dette er og så gitt videre til årets komité.

Når det gjelder programmene, se vedlegg.

Rotary skolen:

To møter er spesielt brukt til opplæring.

Hva er Rotary? v/Per Joar Mediås.

Rotary på internett v/Jan Bark.

Omdømmebygging/PR:

Vi har dette året begynt å annonsere våre møter via Oppslagstavla i Totenradioen.

WEB/IT:

«Rotary på Internett» er behandlet på et møte i komitéens regi.

Samfunnsprosjekter:

Fugleparken
I Rotaryåret har vi gjennomført flere oppgaver:                                                                                          Vi deltok på frivilligdagen i fugleparken. På vår stand hadde vi informasjonsbrosjyrer og en spørrekonkurranse med sponsede premier.  Vi stilte spørsmål om Rotary og fikk samlet endel navn på personer som var interessert i mer informasjon om klubben. Det ble servert kaffe fra  og kaker som vi fikk sponset fra Raufoss videregående skole.                                                                                                                                                      Rotary følger opp sitt engasjement rundt fugleparken. Årets vårdugnad hadde god oppslutning. Vi vasket bord, krakker, informasjonsskilt, rakte og plukket kvist og avfall. Dugnadsgjengen ble belønnet med pølser, mineralvann, kaker og kaffe, noe vi fikk sponset fra Coop Bøverbru.                                                                                                                          Det ble også bestemt at vi skulle male skigarden og det ble kjøpt inn maling, utstyr og pensler. Det ble dessverre ikke tid til dette i år, men skal prioriteres ved neste dugnad. Vi har også hatt et møte med kommunen om framdrift av å pusse opp og sette opp nye infotavler langs elva. De som står der i dag begynner å bli slitt og ødelagte. Det har vært et prosjekt som har vært litt på vent, da Vestre Toten Kommune samtidig vil gjøre noe med kulturstien. Vi vil da bidra med dugnad når dette er klart.

Frivilligsentralen.
Flere av klubbens medlemmer deltar aktivt i sentralens virksomhet, både innen ledelse og ulike aktiviteter. Takk til dere.

Grytevakt.
13 av klubbens medlemmer deltok som grytevakt ved Frelsesarmeens julegryte på Raufoss Amfi. Gryta var operativ i 210 timer. Av disse hadde 13 rotarymedlemmer vakt i 50 timer. Frelsesarmeen setter stor pris på vår bistand.

Hjemmesiden

Hjemmesiden er i løpet av året jevnlig oppdatert med opplysninger som kan være interessante for allmenheten.

New Generation:

RYLA (Rotaty Youth Leadership award).                                                                                                                                   Distrikt 2305 har også i år arrangert seminar for ungdom på Honne.
Klubben sendte en deltaker på årets Ryla-seminar, det var Jan Kristian Tollefsen. Han deltok på en av klubbens medlemsmøter og delte sine erfaringer. Han var begeistret og takknemlige for at han fikk være med på kurset. De hadde lært mye på kort tid og ville ta med seg erfaringen videre i livet.

Ungdomsutveksling

Raufoss Rotary har samarbeidet med Østre Toten Rotaryklubb om å rekruttere minst en kandidat for neste runde ungdomsutveksling. Et par interesserte kandidater har meldt seg til Østre Toten. Vi fortsetter samarbeidet inn i neste Rotaryår.

Vedlegg til meldingen:
Organisasjonsplan.
Program 2018 – 2019                                                                                                                                Revidert Rutinebeskrivelse møtelokale.

Styret synes også dette året har vært godt år for klubben og takker alle som har bidratt hver på sin måte. En spesiell takk til programkomiteen som har gitt klubben et så godt, interessant og variert program..

Årsmøtet, Raufoss den 22. oktober 2019

Nils Terje Tangnes (Sign.)

President

Årsmøtet tok årsmeldingen til etterretning

Sosiale medier

Møteinformasjon

Møtested: Raufoss Gård, Frivilligsentralen
Adresse: Kirkevegen 2, 3830 Raufoss
Postnummer: 2830
Sted: Raufoss
Land: NO
Møtedag: Tirsdag
Møtetid: 19:00
Møtespråk: no
Møtedetaljer: Møtested i Juli og halve august alternerer hos medlemmer.

Place content here

Møtearkiv fra